U bent hier
Digitalisering burgerlijke stand zorgt voor besparing en betere dienstverlening

De regering maakt werk van de modernisering en digitalisering van de burgerlijke stand, wat een besparing van veertig miljoen euro moet opleveren. “Aan het project zijn ook duidelijke voordelen verbonden voor de burger”, zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. “Zo zal je op termijn alle gegevens over je geboorte, huwelijk of echtscheiding overal zelf kunnen opvragen en downloaden. Daardoor kan je een pak onnodige verplaatsingen vermijden. En veel procedures zullen ook korter en goedkoper kunnen.”
De burgerlijke stand houdt de authentieke aktes bij van alle burgers. Bedoeling is dat alle 589 gemeentelijke registers van de burgerlijke stand in één centrale database komen. Daarbij wordt gewerkt met volledig elektronische akten die de ambtenaar van de burgerlijke stand via de elektronische identiteitskaart ondertekent. Ook de dubbele archivering bij de gemeente en griffies verdwijnt.
Procedures worden korter en goedkoper
De regering keurde alvast een nota over het project goed. In de eerste helft van volgend jaar moet het wetsontwerp dan naar de Kamer, zodat burgers ten vroegste op 1 januari 2018 hun akten in een gemeente naar keuze kunnen opvragen. In een tweede fase wordt het ook mogelijk die te downloaden en te printen. Vanaf dan worden alle nieuwe akten bovendien digitaal opgemaakt en bewaard. De overheid zal ook zelf akten kunnen opvragen in de databank, zodat de burger die niet langer zelf moet aanleveren. Een naamswijziging of echtscheiding kan daardoor ook korter en goedkoper verlopen.